Stödgrupp

Ljuspunkten är en säker och trygg mötesplats och träffpunkt för droganvändande kvinnor som utsatts för våld och övergrepp, som startade som en fysisk mötesplats hos Brukarföreningen Stockholm 2017.

Målet är att ge varandra stöd och dela med sig av sina erfarenheter men också att uppmuntra till bättre självförtroende och en positiv självbild genom empowerment.

Ljuspunkten anordnar fysiska möten och varje onsdag pågår det stödgrupper i Brukarföreningen Stockholms lokaler. Kolla in deras öppna sida på Facebook för mer information och datum för nästa möte.

Varje grupptillfälle tar upp olika ämnen som tex styrkor och framtid. Här kommer ges möjlighet att finna stöd och styrka. Det handlar om dig och dina erfarenheter och vad man kan göra för att stärka sig själv i en utsatt situation.

Anmälan görs till linn.nystedt@brukarforeningarna.se och kontaktperson för Ljuspunkten är Nina Matsson som kan nås på nina.matsson@brukarforeningarna.se.

Stöd och rådgivning

För stöd, supportsamtal och rådgivning, kontakta Linn Nystedt på Facebook / Messenger eller mejl.

Du kan även ringa 08-31 14 90 eller lämna ett röstmeddelande.

Material

Ljuspunkten har tagit fram en broschyr med tips om hur kvinnor kan undvika att hamna i farliga situationer.

Broschyren kan beställas genom att mejla till stockholm@brukarforeningarna.se så skickar vi er en bunt broschyrer i posten.

De har även tagit fram en broschyr med förslag på olika stödinsatser efter övergrepp.

Inuti hittar du kontaktinformation till föreningar, organisationer, sjukvården och andra resurser där du kan få hjälp även om du använder droger.

Här kan du ladda ner broschyren.

Den tyska forskaren Anke Stallwitz har gjort en studie om våld mot kvinnor inom Stockholms drogscen tillsammans med Ljuspunkten och fann då att våldet mot kvinnor var ovanligt utbrett och innefattade både fysiskt, känslomässigt och sexuellt våld från män.

Studien Violence Against Women in the Stockholm Drug Scene publicerades i december 2019 i Criminology - The Online Journal och kan laddas ner eller läsas här.

Gilla och dela gärna vår öppna sida på Facebook